landbrug01.jpg

Finansiering og formål

Indkøbsforeningernes formål
Indkøbsforeningernes formål er at finansiere medlemmernes indkøb af maskiner og redskaber. Indkøbsforeningerne låner ud til landmænd og virksomheder, der har sit virke i landdistrikterne. Medlemmerne bestemmer selv hvilket produkt, de ønsker at indkøbe.

Danske Indkøbsforeninger er en paraplyorganisation for landets 14 indkøbsforeninger for mindre virksomheder og jordbrugere. Danske Indkøbsforeninger har til formål er at bistå de lokale indkøbsforeninger i spørgsmål, der er af betydning for disses virksomhed og drift, samt at varetage og repræsentere foreningernes interesser udadtil og understøtte foreningernes udvikling. Alle finansielle aktiviteter foregår i de lokale indkøbsforeninger.

Hvem kan få finansieret maskiner?
Medfinansieringen er målrettet landmænd og virksomheder, der har sit virke i landdistrikterne.
Det kan eksempelvis være tømrere, entreprenører, smedevirksomheder eller andre håndværkere og erhvervsdrivende, der har brug for større maskiner.

Hvordan foregår ansøgning om finansiering?
Ansøgning om finansiering i indkøbsforeninger sker ved henvendelse til den lokale indkøbsforening, se kontaktinformation på din lokale forening her. Er du i tvivl om hvilken indkøbsforening du skal kontakte, så kan du udfylde Danske Indkøbsforeninger kontaktformular her på forsiden. Danske Indkøbsforeninger vil gøre den lokale indkøbsforening opmærksom på din interesse.

Efter henvendelse aftales et møde hos maskinhandleren, for at få en kontrakt på plads. Kontrakten oprettes, og så snart den er er godkendt, og når udbetalingen er modtaget, kan maskinen afhentes. Typisk ligger renten mellem 1,5-5%. Nogle foreninger har også variabel rente.

Hvilke maskiner kan man låne?
Medlemmerne bestemmer selv hvilket produkt, de ønsker at indkøbe. Hvad end du har brug for at låne til en traktor, plov, såmaskine, plæneklipper, læsere, mini-læsere eller andre landbrugsmaskiner, kan indkøbsforeningerne hjælpe.

Det er også muligt at låne til brugte maskiner.

Hvor meget kan jeg låne?
Beløbet varierer fra indkøbsforening til indkøbsforening. Se de specifikke vilkår under din lokale forening og tag gerne kontakt til dem for at få nærmere vejledning.
Lånets størrelse kan gå fra 10.000 og op til 1 million. Hvis der er flere medlemmer der går sammen, kan man låne op til 1 million pr. medlem.

Hvem har ejendomsretten ved lån?
Det er i princippet indkøbsforeningen, der indkøber den ønskede effekt, og ifølge kontrakten har foreningen ejendomsretten over den pågældende effekt, indtil sidste afdrag og renter er betalt.

Hvor langt løber lånet over?
Lånet løber typisk fra 2-8 år alt efter nedslidning af maskinen, efter hvad der er aftalt.

Hvorfor låne gennem Danske Indkøbsforeninger?
Finansiering igennem Danske indkøbsforeninger er et alternativ til lån i banken eller leasing. Danske Indkøbsforeninger tilbyder gennemskuelighed, minimale omkostninger samt hurtig etablering af lånet.  De 14 lokale indkøbsforeninger er spredt rundt i landet, således at der er en nær dig, hvor end du befinder dig.

Vejledende beregning
Du kan selv lave en vejledende beregning over et lån i Indkøbsforeningen og få et indblik i vilkårene. Det er muligt at lave en låneberegning i excel her. Det er muligt at ændre i både renten og beløb, så det giver et vejledende indblik i forholdene. Der er forskelle på foreningernes vilkår og rentevilkår, og det er derfor vigtigt at understrege at dette er et vejledende regneark.

DANSKE INDKØBSFORENINGER

Indkøbsforeningernes formål er at finansiere medlemmernes indkøb af maskiner og redskaber. Indkøbsforeningerne låner ud til landmænd og virksomheder, der har sit virke i landdistrikterne. Alle finansielle aktiviteter foregår i de lokale indkøbsforeninger – find flere oplysninger om muligheden for at få finansieret indkøbet af en maskine eller lignende hos en af de lokale indkøbsforeninger.